Vanliga frågor och svar

Hur hittar jag till er? 

Vi ligger på Blekingegatan 36, 118 56 Stockholm. Mitt emot Åsö vuxengymnasium. 2 min från T-bana Skanstull uppgång Allhelgonagatan.

Vad har ni för öppettider? 

Mån-Tors : 10-18

Fre 10-15

Helger, röda- & klämdagar stängt.

Speciella öppettider
Maj:
30-31/5  Stängt Kristi Himmelfärds-helgen 
Juni: 
6-7/6      
Stängt Nationaldagen samt klämdag

17-20/6 Öppet 10-15

21/6       Stängt Midsommarafton
24-28/6  Öppet 10-15
Juli        Sommarstängt

Säljer ni både nya och begagnade böcker?

Ja, hos Stockholms Studentbokhandel AB säljer vi både nya och begagnade kursböcker. Vi säljer även kontorsmaterial till förmånliga studentpriser.

Köper ni begagnade böcker? Hur går det till i så fall?

Ja, vi köper också begagnade kursböcker och grafritande miniräknare till ett bra pris och betalar via överföring till ditt konto (ha gärna clearing- samt kontonummer till hands när du kommer till butiken) samma kväll. Överföringen görs så du ser pengarna på kontot arbetsdagen efter.

Skickar du dina böcker med posten så får du dina pengar insatta på kontot efter att vi har fått dina böcker och kontrollerat skicket.

När du kommer till butiken för att sälja böcker så skapar vi en lista på dina böcker, ISBN nr, bokens skick, inköpspris per bok, totala summan, datum, ditt namn och telefonnummer. Du kan skapa en lista via hemsidan och skriva ut den innan du kommer till butiken för att få en prisbild. Genom att skriva på försäljningslistan så bekräftar du att du äger böckerna eller att du har fullmakt att sälja dem. Vi sparar försäljningslistan som ett underlag för vår bokföring. Önskas en kopia på detta går det självklart bra.

Kan jag skicka mina begagnade böcker till er för att sälja? 

Ja! För att sälja böcker på avstånd så måste du först hitta boken på hemsidan (http://www.studentbocker.se/vardera/), skriv in ISBN nr (tex: 9789147100088 – utan bindestreck och mellanslag). ISBN är sifferkoden som du hittar under streckkoden på boken.

Sedan kommer det upp 4st prisförslag med olika färger beroende på skicket, en kort förklaring står precis undertill. Detta kontrollerar vi sedan när vi tagit emot böckerna. Du kan även lägga till flera böcker i samma lista.
Sedan när du lagt in alla dina böcker och valt skick får du ange ditt namn, telefon- och kontonummer till det konto pengarna sätts in i formuläret som du hittar på försäljningssidan. Du skriver ut listan och skickar den tillsammans med dina böcker till oss. Skickar du flera böcker i olika paket så måste du sätta in samma lista i varje paket.
Överstiger inköpriset på böckerna du vill sälja 300kr, skickar vi en frakthandling till dig. Kontakta oss då på e-mail,info@studentbocker.se, för att få en frakthandling mailad till dig, som du skriver ut och fäster på paketet.
Mailet ska innehålla fullständigt namn och adress, mobilnummer, e-post, en bifogad fil eller foto på försäljningslistan du har skapat via sidan samt ungefärlig vikt på de böcker du vill skicka.
Glöm ej att bifoga listan med clearing- och kontonummer i paketet.

Stämmer inte skicket på böckerna du skickat, har vi rätt att höja eller sänka priset per felaktigt värderad bok. Detta meddelar vi dig via telefon eller e-post, så du kan ställa eventuella frågor. Gör detta så att totalsumman blir mindre än 300kr och du har fått en frakthandling skickad till dig, drar vi av 59kr från totala utbetalningssumman.

OBS! Har du skickat böcker utan att ha varit i kontakt med oss innan, betalar vi inte fraktkostnaden i efterhand.

Jag har inte fått pengarna för boken/böckerna jag sålt till er?

Vi för över beloppet samma kväll som du sålt din/a bok/böcker och du ser pengarna på ditt angivna konto dagen efter. Är det fel kontonummer och inte går att överföra, kommer vi att ringa upp dig på angivet telefonnummer samma kväll eller morgonen efter.

Tycker du att det har gått för lång tid och överföringen inte dykt upp på ditt konto; skicka ett mail till info@studentbocker.se med ditt för- och efternamn samt vilken/vilka bok/böcker du sålt samt summan för utbetalningen. Eller kom direkt in till butiken alternativt ring in till oss så kontrollerar vi vad som skett.

Vilka böcker köper / säljer ni?

Vi köper och säljer kursböcker för komvux och yrkeshögskolor. Vi har även ett sortiment för studentlitteratur inom högskola och universitet. OBS! Denna är just nu väldigt liten – kolla på ”Värdera/Sälja” ifall vi köper dessa. Detta för att du ska slippa släpa hit böcker vi eventuellt inte tar in.
Nya böcker köper vi INTE från privata personer utan vi köper dem direkt från förlagen. Skulle du ha böcker som är nya men av någon anledning inte använt dessa, behöver vi se ett kvitto eller köpbevis på dessa böcker.

Vi är auktoriserade återförsäljare för samtliga förlag i Sverige.  Vi köper inte heller begagnade böcker från privata personer om det är cirkulationsexemplar eller finns företagsstämpel, exempelvis stämpel från skolor eller biblioteket. Har du dock en kvittens på böcker av detta slag, tar vi emot dem också.
OBS! Böcker som är i väldigt dåligt skick, där sidor fattas eller med betydande vattenskada köper/säljer vi inte.

Byter ni ut / lånar ni ut böcker?

Nej, vi byter inte böcker. Vi lånar heller inte ut, vi köper och säljer enbart.

 Vad har ni för leveranstider och fraktkostnader?

Vi har valt att använda DHL med full spårbarhet & leveranstid 1-3 arbetsdagar till ett ombud.
Sker beställning innan kl 12 mån-fre så skickar vi samma dag.

Du kan även beställa dina böcker och hämta dem fraktfritt i vår butik. Det går även betala din beställning direkt i butiken med kort eller faktura (Klarna) om du har ett giltigt ID-kort med dig. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Min order har inte kommit än, kan ni se var paketet är någonstans?

Kontakta oss via e-mail på info@studentbocker.se för att få ditt kollinummer. Vi svarar inom 24h på helgfria vardagar.

Jag vill få min order hemskickad, men på orderbekräftelsen finns ingen frakt angiven. Hur gör jag nu?

Om vi har hanterat din order och faktura i vårt system kan vi inte ändra/lägga till i fakturan.

Klicka då på denna länken:
https://shop.studentbocker.se/sv/artiklar/dhl-servicepoint.html

Lägg i varukorgen, och sedan välj ”hämta i butik” som fraktsätt
(annars blir det en dubbel frakt). Det är denna adressen vi kommer skicka
till som du skriver in i ordern och det mobilnummer du kommer bli
aviserad till.

Sedan kopplar vi ihop din beställning (skriv ditt ordernummer i ”Kommentar till kunstjänst”) och skickar dem.
Sedan när order på frakt inkommit, kopplar vi ihop din/a bok/böcker till frakten och skickar sedan bägge ordrarna tillsammans.

Priser på böcker som vi säljer

Alla våra priser är studentpriser och inklusive moms. I vår bokhandel har vi lägre priser än Akademibokhandelns studentpriser och på webbutiken har vi lägre priser än dem största webbutikerna. Butikspriset på nya böcker har ett påslag på ca 15% jämfört med webbpriset – därefter drar vi av 20-50% på begagnade böcker beroende på skicket.

Priser på begagnade böcker varierar och beroende på skicket får du alltid 20-50% rabatt.

Prisklass 1 (Utmärkt skick): 20 %  

Boken är i stort sett i originalskick och ser nästan oläst ut. Inga understrykningar/highlightningar.

Prisklass 2 (Fint skick): 30 %  

Boken har fåtal understrykningar / anteckningar. Kanske någon enstaka highlightning. Boken är kantstött.

Prisklass 3 (Okej skick): 40 % 

Boken är kantstött med överstrykningar: blyerts/bläck/färgpennor. Eller vattenskadad.

Prisklass 4 (Väldigt dåligt skick): 50 %

En kombination av kriterierna ovan eller väldigt mycket av ett kriterie.

Hur räknar ni ut priser på begagnade böcker som ni köper in och säljer vidare?

Inköpspriset på begagnade böcker varierar. Beroende på vår lagerstatus och hur efterfrågad en bok är så kategoriserar vi dem. T.ex. om vi säljer mycket av en bok så lägger vi den i kategori 1, och betalar bäst för denna kategori. Har vi överskott på en bok eller om försäljningen är låg, så lägger vi den i kategori 2, 3, 4, 5 eller i kategorin ‘no sales’ där vi inte köper in boken alls. Det finns bestämda procentsatser i varje kategorier och prisklasser, det räknas ut automatiskt.

Exempel på hur vi prissätter inköp & försäljning av begagnade böcker:

Om vi säljer en ny bok för 100 kr i den fysiska butiken (87 kr på webbutiken), så säljer vi den begagnad 80 kr (prisklass 1 – 20% rabatt), 70 kr (prisklass 2 – 30% rabatt), 60 kr (prisklass 3 – 40% rabatt), 50 kr (prisklass 4 – 50% rabatt).
När vi köper samma bok som begagnad så betalar vi 40 kr (prisklass 1), 30 kr ( prisklass 2), 20  kr (prisklass 3), 10 kr ( prisklass 4).
Det var ett exempel på kategori 1.

Om boken hamnar i kategori 2, 3, 4 och 5 (beroende på hur mycket vi säljer av just denna bok, lagerstatus och upplaga) så sänker vi priset på både inköp och försäljning.

All information när det gäller prisklasser och kategorier är registrerade i vår databas. Priserna räknas automatiskt ut med hjälp av bestämd procentsats när man väljer skicket för att köpa eller sälja.

Sammanfattning: Vi använder bestämda procentsatser för att räkna ut priset. Prisklassen beror på skicket, och vi kategoriserar böckerna för att ha koll på aktuella upplagor, aktuellt inköp och försäljning.

Ångerrätt och returer

Du kan ångra ditt köp på distans inom 14 dagar efter det att du har tagit emot din beställning enligt distansavtalslagen. Återbetalning sker senast inom 10 dagar och endast om produkterna returneras i oskadat och oanvänt skick.

Returkostnaden står du för själv. Antingen skickar vi en retursedel till dig och debiterar 49kr eller så kan du skicka via den fraktmöjlighet som du föredrar.

Det går även bra att lämna en retur direkt i den fysiska butiken på Blekingegatan 36, 11856 Stockholm.

Handlar du direkt i butiken så har du 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod. Digitala licenser från Gleerups kan ej returneras om skickade, interaktiva böcker från Natur & Kultur måste kontrolleras men om oaktiverad är retur ok.

Beställningar då Hämta+Betala i butik är valt, gäller inte distansavtalslagen, då denna typ av beställning är en reservation. I detta fall gäller 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod.

Betalningsvillkor

Betalning sker via kort eller med faktura (enligt Klarnas villkor) i butiken och på webbshopen. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Köper man och säljer sina böcker samtidigt kan man använda värdet för sina böcker man säljer i ett nytt köp. Mellanskillnaden betalar du i vår butik eller får tillbaka via överföring till ditt kontonummer. Eller så går det jämt ut och varken du eller vi betalar något.

Jag har försökt kontakta er via telefon, men det är ingen som svarar?

Våra telefontider är samma som våra öppettider, alltså måndag-torsdag 10.00-18.00 samt fredag 10.00-15.00.
Under högsäsong vid kursstarter är det väldigt högt tryck i butiken och vi hinner inte ta alla samtal under dessa perioder. Du får väldigt gärna skicka ett mail till info@studentbocker.se med din fråga så svarar vi så fort vi kan.

Vill du komma i direkt kontakt med Emilia Wall, butikschef för Stockholms Studentbokhandel AB, kan du skicka ett mail till emiliawall@me.com . 

Du kan lämna synpunkter eller önskemål på butikens service eller tjänster. Dina åsikter hjälper oss att utveckla och förbättra vår verksamhet.