Vanliga frågor och svar

Hur hittar jag till er? 

Vi ligger på Blekingegatan 36, 118 56 Stockholm. Mitt emot Åsö vuxengymnasium. 2 min från T-bana Skanstull uppgång Allhelgonagatan.

Vad har ni för öppettider? 

Mån-Tors : 10-18

Fre 10-15

Butiken ska dessvärre stängas och sista dagen vi har öppet är 11e Oktober 2019.

Helger, röda- & klämdagar stängt.

Säljer ni både nya och begagnade böcker?

Ja, hos Stockholms Studentbokhandel AB säljer vi både nya och begagnade kursböcker. Vi säljer även kontorsmaterial till förmånliga studentpriser.

Köper ni begagnade böcker? Hur går det till i så fall?

Nej! I och med att vi ska stänga butiken och verksamheten kommer vi inte att köpa in några fler begagnade böcker.

Kan jag skicka mina begagnade böcker till er för att sälja? 

Nej – med hänvisning till föregående fråga.

OBS! Har du skickat böcker utan att ha varit i kontakt med oss innan, betalar vi inte fraktkostnaden för returen i efterhand eller för böckerna.

Jag har inte fått pengarna för boken/böckerna jag sålt till er tidigare?

Vi för över beloppet samma kväll som du sålt din/a bok/böcker och du ser pengarna på ditt angivna konto dagen efter. Är det fel kontonummer och inte går att överföra, kommer vi att ringa upp dig på angivet telefonnummer samma kväll eller morgonen efter.

Tycker du att det har gått för lång tid och överföringen inte dykt upp på ditt konto; skicka ett mail till info@studentbocker.se med ditt för- och efternamn samt vilken/vilka bok/böcker du sålt samt summan för utbetalningen. Eller kom direkt in till butiken, alternativt ring in till oss så kontrollerar vi vad som skett.

Vilka böcker säljer ni?

Vi säljer kursböcker för komvux och yrkeshögskolor. Vi har även ett sortiment för studentlitteratur inom högskola och universitet. 
Nya böcker köper vi INTE från privata personer utan vi köper dem direkt från förlagen. Vi är auktoriserade återförsäljare för samtliga förlag i Sverige.

OBS! Böcker som är i väldigt dåligt skick, där sidor fattas eller är oläsbara köper/säljer vi inte.

Byter ni ut / lånar ni ut böcker?

Nej, vi byter inte böcker. Vi lånar heller inte ut, vi säljer enbart.

Vad har ni för leveranstider och fraktkostnader?

Vi har valt att använda DHL med full spårbarhet & leveranstid 1-3 arbetsdagar till ett ombud.
Sker beställning innan kl 12 mån-fre så skickar vi samma dag.

Du kan även beställa dina böcker och hämta dem fraktfritt i vår butik. Det går även betala din beställning direkt i butiken med kort eller faktura (Klarna) om du har ett giltigt ID-kort med dig. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Min order har inte kommit än, kan ni se var paketet är någonstans?

Kontakta oss via e-mail på info@studentbocker.se för att få ditt sändningsnummer. Vi svarar inom 24h på helgfria vardagar.

Jag vill få min order hemskickad, men på orderbekräftelsen finns ingen frakt angiven. Hur gör jag nu?

Om vi har hanterat din order och faktura i vårt system kan vi inte ändra/lägga till i fakturan.

Klicka då på denna länken:
https://shop.studentbocker.se/sv/artiklar/dhl-servicepoint.html

Lägg i varukorgen, och sedan välj ”hämta i butik” som fraktsätt
(annars blir det en dubbel frakt). Det är denna adressen vi kommer skicka
till som du skriver in i ordern och det mobilnummer du kommer bli
aviserad till.

Sedan kopplar vi ihop din beställning (skriv ditt ordernummer i ”Kommentar till kunstjänst”) och skickar dem.
Sedan när order på frakt inkommit, kopplar vi ihop din/a bok/böcker till frakten och skickar sedan bägge ordrarna tillsammans.

Priser på böcker som vi säljer

I utförsäljningen har vi nu 20% extra rabatt på samtliga artiklar!

Alla våra priser är studentpriser och inklusive moms. I vår bokhandel har vi lägre priser än Akademibokhandelns studentpriser och på webbutiken har vi lägre priser än dem största webbutikerna. Butikspriset på nya böcker har ett påslag på ca 15% jämfört med webbpriset – därefter drar vi av 20-50% på begagnade böcker beroende på skicket.

Priser på begagnade böcker varierar och beroende på skicket får du alltid 20-50% rabatt.

Prisklass 1 (Utmärkt skick): 20 %  

Boken är i stort sett i originalskick och ser nästan oläst ut. Inga understrykningar/highlightningar.

Prisklass 2 (Fint skick): 30 %  

Boken har fåtal understrykningar / anteckningar. Kanske någon enstaka highlightning. Boken är kantstött.

Prisklass 3 (Okej skick): 40 % 

Boken är kantstött med överstrykningar: blyerts/bläck/färgpennor. Eller vattenskadad.

Prisklass 4 (Väldigt dåligt skick): 50 %

En kombination av kriterierna ovan eller väldigt mycket av ett kriterie.

 

Ångerrätt och returer

Du kan ångra ditt köp på distans inom 14 dagar efter det att du har tagit emot din beställning enligt distansavtalslagen. Återbetalning sker senast inom 10 dagar och endast om produkterna returneras i oskadat och oanvänt skick.

Returkostnaden står du för själv. Antingen skickar vi en retursedel till dig och debiterar 49kr eller så kan du skicka via den fraktmöjlighet som du föredrar.

Det går även bra att lämna en retur direkt i den fysiska butiken på Blekingegatan 36, 11856 Stockholm.

Handlar du direkt i butiken så har du 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod. Digitala licenser från Gleerups kan ej returneras om skickade, interaktiva böcker från Natur & Kultur måste kontrolleras men om oaktiverad är retur ok.

Beställningar då Hämta+Betala i butik är valt, gäller inte distansavtalslagen, då denna typ av beställning är en reservation. I detta fall gäller 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod.

Betalningsvillkor

Betalning sker via kort eller med faktura (enligt Klarnas villkor) i butiken och på webbshopen. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Jag har försökt kontakta er via telefon, men det är ingen som svarar?

Våra telefontider är samma som våra öppettider, alltså måndag-torsdag 10.00-18.00 samt fredag 10.00-15.00.
Under högsäsong vid kursstarter är det väldigt högt tryck i butiken och vi hinner inte ta alla samtal under dessa perioder. Du får väldigt gärna skicka ett mail till info@studentbocker.se med din fråga så svarar vi så fort vi kan.

Vill du komma i direkt kontakt med Emilia Wall, butikschef för Stockholms Studentbokhandel AB, kan du skicka ett mail till emiliawall@me.com . 

Du kan lämna synpunkter eller önskemål på butikens service eller tjänster. Dina åsikter hjälper oss att utveckla och förbättra vår verksamhet.