Vanliga frågor och svar

Vi har flyttat! Du hittar oss mitt emot Åsö Vuxengymnasium i en större lokal med cafeteria. 

Hur hittar jag till er? 

Vi ligger på Blekingegatan 36, 118 56 Stockholm. Mitt emot Åsö vuxengymnasium. 2 min från T-bana Skanstull uppgång Allhelgonagatan.

Vad har ni för öppettider? 

Sommarstängt 22a Juni – 31a Augusti

Kan man beställa från er trots att ni har sommarstängt?

Ja! Webshopen kommer att vara öppen och gå att beställa från hela sommaren. Butiken kommer att vara stängd så har man inte tid att vänta till 1a Augusti då man kan hämta ut ordrar fraktfritt, så får man välja frakt via Postnord.

Ordrar med vald frakt via Postnord kommer att skickas sporadiskt med ca 1 veckas mellanrum, du får en orderbekräftelse vid beställningstillfället och sedan ytterligare ett mail när paketet skickas. Alltså kan din beställning dröja en vecka innan den skickas från vårt lager.
Ordrar med frakt ”Hämta i butik” som inte hämtas ut innan vi stänger för sommaren ligger kvar reserverade i 5 arbetsdagar (dagar vi har öppet). T.ex. Order läggs innan kl 15 onsdag 20e Juni, då finns den reserverad t.o.m. 6e Augusti.

Säljer ni både nya och begagnade böcker?

Ja, hos Stockholms Studentbokhandel AB säljer vi både nya och begagnade kursböcker. Vi säljer även kontorsmaterial till förmånliga studentpriser.

Köper ni begagnade böcker? Hur går det till i så fall?

Ja, vi köper också begagnade kursböcker och grafritande miniräknare till ett bra pris och betalar via överföring till ditt konto (ha gärna clearing- samt kontonummer till hands när du kommer till butiken) samma kväll. Överföringen görs så du ser pengarna på kontot arbetsdagen efter.

Skickar du dina böcker med posten så får du dina pengar insatta på kontot efter att vi har fått dina böcker och kontrollerat skicket.

När du kommer till butiken för att sälja böcker så skapar vi en lista på dina böcker, ISBN nr, priset som vi köper in, totala summan, tid och datum, ditt namn och telefonnummer. Du kan skapa en lista via hemsidan och skriva ut den innan du kommer till butiken för att få en prisbild innan du kommer in till butiken. Genom att skriva på försäljningslistan så bekräftar du att du äger böckerna eller att du har fullmakt att sälja dem. Vi sparar försäljningslistan som ett underlag för vår bokföring. Önskas en kopia på detta går det självklart bra.

Kan jag skicka mina begagnade böcker till er för att sälja? 

Ja! Skickar du dina böcker med posten så måste du först hitta boken på hemsidan, klicka på sälj och sedan följer du instruktionerna. Bokens namn, ISBN nr (skriv in detta i följd, utan bindestreck och mellanslag), priset som vi köper in, totala summan, tid och datum fylls automatiskt. ISBN är sifferkoden som du hittar under streckkoden på boken. Stäm gärna av detta nummer om det finns fler upplagor med samma titel. Du kan även lägga till flera böcker i samma lista. Sedan får du ange ditt namn, telefon- och kontonummer till det konto pengarna sätts in.  Du skriver ut listan och skickar den tillsammans med dina böcker till oss. Skickar du flera böcker i olika paket så måste du sätta in samma lista i varje paket.

Överstiger inköpriset på böckerna du vill sälja 300kr, skickar vi en frakthandling till dig. Kontakta oss på e-mail, info@studentbocker.se, för att få en frakthandling mailad till dig, som du skriver ut och fäster på paketet. Mailet ska innehålla fullständigt namn, adress, mobilnummer, e-post adress, en bifogad fil eller foto på boklistan du har skapat via sidan samt ungefärlig vikt på de böcker du vill skicka. Glöm ej att bifoga listan med clearing- och kontonummer i paketet.

Stämmer inte skicket på böckerna du skickat, har vi rätt att höja eller sänka priset per felaktigt värderad bok. Detta meddelar vi dig via telefon eller e-post, så du kan ställa eventuella frågor. Gör detta så att totalsumman blir mindre än 300kr och du har fått en frakthandling skickad till dig, drar vi av 70kr från totala utbetalningssumman.

OBS! Har du skickat böcker utan att ha varit i kontakt med oss innan, betalar vi inte fraktkostnaden i efterhand.

Jag har inte fått pengarna för boken/böckerna jag sålt till er?

Vi för över beloppet samma kväll som du sålt din/a bok/böcker och du ser pengarna på ditt angivna konto dagen efter. Är det fel kontonummer och inte går att överföra, kommer vi att ringa upp dig på angivet telefonnummer samma kväll eller morgonen efter.

Tycker du att det har gått för lång tid och överföringen inte dykt upp på ditt konto; skicka ett mail till info@studentbocker.se med ditt för- och efternamn samt vilken/vilka bok/böcker du sålt samt summan för utbetalningen. Eller kom direkt in till butiken alternativt ring in till oss.

Vilka böcker köper / säljer ni?

Vi köper och säljer kursböcker för komvux och yrkeshögskolor. Vi har även ett sortiment för studentlitteratur inom högskola och universitet. OBS! Denna är just nu väldigt liten – kolla på ”Värdera/Sälja” ifall vi köper dessa. Detta för att du ska slippa släpa hit böcker vi eventuellt inte tar in.
Nya böcker köper vi INTE från privata personer utan vi köper dem direkt från förlagen. Skulle du ha böcker som är nya men av någon anledning inte använt dessa, behöver vi se ett kvitto eller köpbevis på dessa böcker.

Vi är auktoriserade återförsäljare för samtliga förlag i Sverige.  Vi köper inte heller begagnade böcker från privata personer om det är cirkulationsexemplar eller finns företagsstämpel, exempelvis stämpel från skolor eller biblioteket. Har du dock en kvittens på böcker av detta slag, tar vi emot dem också.
OBS! Böcker som är i väldigt dåligt skick, där sidor fattas eller med betydande vattenskada köper/säljer vi inte.

Byter ni ut / lånar ni ut böcker?

Nej, vi byter inte böcker. Vi lånar heller inte ut, vi köper och säljer enbart.

 Vad har ni för leveranstider och fraktkostnader?

Vi har valt att använda viktbaserad frakt via Postnords Varubrev (Ekonomibrev eller 1:a klass) och MyPack. Priser för frakt varierar beroende på vad ditt paket väger.
Sker beställning mån-tors innan kl 15:00 och fredag 13:00 skickar vi samma dag.

Upp till 250g
Ekonomi 19kr 1:a klass 29kr
Upp till 500g
Ekonomi 29kr 1:a klass 39kr
Upp till 1kg
Ekonomi 45kr 1:a klass 55kr
Upp till 2kg
Ekonomi 59kr 1:a klass 69kr
Över 2kg – Mypack 74kr (spårbart och går att följa steg för steg).

Varubrev Ekonomi – delas ut 3-4 arbetsdagar efter inlämningsdagen.
Varubrev 1:a klass – delas ut 1-2 arbetsdagar efter inlämningsdagen.
Mypack – delas ut 1-2 arbetsdagar efter inlämningsdagen (beroende på var i Sverige du bor)

Du kan även beställa dina böcker och hämta dem fraktfritt i vår butik. Det går även betala din beställning direkt i butiken med kort eller faktura (klarna) om du har ett giltigt ID-kort med dig. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Min order har inte kommit än, kan ni se var paketet är någonstans?

Kontakta oss via e-mail för att få ditt kollinummer på info@studentbocker.se. Vi svarar inom 24h.

Det kan vara bra att tänka på att det kan vara så att brevbäraren kommit förbi med paketet och inte fått plats med det i brevlådan. Då brukar det ta en dag för dem att lämna in hos det lokala postombudet och sedan antingen kommer det dagen efter en AVI i brevlådan eller så får du ett sms att det kommit fram till det lokala postombudet (ICA eller liknande). Håll utkik efter en AVI-sedel eller ett sms en dag efter beräknad ankomsttid innan du kontaktar oss.

Jag vill få min order hemskickad, men på orderbekräftelsen finns ingen frakt angiven. Hur gör jag nu?

Om vi har hanterat din order och faktura i vårt system kan vi inte ändra/lägga till i fakturan. Då priset på frakt är viktbaserad behöver du kontakta oss via mail där du bifogar din orderbekräftelse eller skriver i ett mail informationen som finns i orderbekräftelsen. Vi behöver även veta vilket fraktsätt du önskar samt personnummer eller organisationsnummer. Därefter skapar vi en faktura med endast frakt (19-74kr beroende på vikten av din order).
Alternativt kan vi ta bort din ofullständiga order samt faktura, om du vill lägga in en ny fullständig order.

Priser på böcker som vi säljer

Alla våra priser är studentpriser och inklusive moms. I vår bokhandel har vi lägre priser än Akademibokhandelns studentpriser och på webbutiken har vi lägre priser än övriga webbutiker. Hittar du billigare priser online eller hos någon av Akademibokhandelns butiker matchar vi deras nypris. Butikspriset på nya böcker har ett påslag på 15% jämfört med webbpriset – därefter drar vi av 20-50% på begagnade böcker beroende på skicket.

Priser på begagnade böcker varierar och beroende på skicket får du alltid 20-50% rabatt.

Prisklass 1 (Utmärkt skick): 20 %  

Boken är i stort sett i originalskick och ser nästan oläst ut. Inga understrykningar/highlightningar.

Prisklass 2 (Fint skick): 30 %  

Boken har fåtal understrykningar / anteckningar. Kanske någon enstaka highlightning. Boken är kantstött.

Prisklass 3 (Okej skick): 40 % 

Boken är kantstött med överstrykningar: blyerts/bläck/färgpennor.

Prisklass 4 (Väldigt dåligt skick): 50 %

En kombination av kriterierna ovan eller väldigt mycket av ett kriterie. Eller äldre upplagor som har liknande innehåll.

Hur räknar ni ut priser på begagnade böcker som ni köper in och säljer vidare?

Inköpspriset på begagnade böcker varierar. Beroende på vår lagerstatus och hur efterfrågad en bok är så kategoriserar vi dem. T.ex. om vi säljer mycket av en bok så lägger vi den i kategori 1, och betalar bäst för denna kategori. Har vi överskott på en bok eller om försäljningen är låg, så lägger vi den i kategori 2, 3, 4, 5 eller i kategorin ‘no sales’ där vi inte köper in boken alls. Det finns bestämda procentsatser i varje kategorier och prisklasser, det räknas ut automatiskt.

Exempel på hur vi prissätter inköp & försäljning av begagnade böcker:

Om vi säljer en ny bok för 100 kr i den fysiska butiken (87 kr på webbutiken), så säljer vi den begagnad 80 kr (prisklass 1 – 20% rabatt), 70 kr (prisklass 2 – 30% rabatt), 60 kr (prisklass 3 – 40% rabatt), 50 kr (prisklass 4 – 50% rabatt).
När vi köper samma bok som begagnad så betalar vi 40 kr (prisklass 1), 30 kr ( prisklass 2), 20  kr (prisklass 3), 10 kr ( prisklass 4).
Det var ett exempel på kategori 1.

Om boken hamnar i kategori 2, 3, 4 och 5 (beroende på hur mycket vi säljer av just denna bok, lagerstatus och upplaga) så sänker vi priset på både inköp och försäljning.

All information när det gäller prisklasser och kategorier är registrerade i vår databas. Priserna räknas automatiskt ut med hjälp av bestämd procentsats när man väljer skicket för att köpa eller sälja.

Sammanfattning: Vi använder bestämda procentsatser för att räkna ut priset. Prisklassen beror på skicket, och vi kategoriserar böckerna för att ha koll på aktuella upplagor, aktuellt inköp och försäljning.

Ångerrätt och returer

Du kan ångra ditt köp på distans inom 14 dagar efter det att du har tagit emot din beställning enligt distansavtalslagen. Återbetalning sker senast inom 10 dagar och endast om produkterna returneras i oskadat och oanvänt skick.

Returkostnaden står du för själv. Antingen skickar vi en retursedel till dig och debiterar 69kr eller så kan du skicka via exempelvis med Posten eller övriga fraktmöjligheter som du föredrar. Det enda som inte är accepterat som retur är Rekommenderat brev via Postnord. Detta fraktsätt kan personalen i butiken EJ hämta ut.

Det går även bra att lämna en retur direkt i den fysiska butiken på Blekingegatan 36, 11856 Stockholm.

Handlar du direkt i butiken så har du 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod.

Beställningar med då Hämta/Betala i butik är valt, gäller inte distansavtalslagen, då denna typ av beställning är en reservation. I detta fall gäller 3 dagars öppet köp och bytesrätt på oanvända böcker. Gäller ej böcker med digital kod.

Betalningsvillkor

Betalning sker via kort eller med faktura (enligt Klarnas villkor) i butiken och på webbshopen. Butiken är fr.o.m. 28/4-16 helt kontantfri.

Köper och säljer man böcker samtidigt kan man dessutom få bättre pris för sina begagnade böcker, mellanskillnaden betalar du eller får tillbaka via överföring till ditt kontonummer. Eller så går det jämt ut och varken du eller vi betalar något.

Jag har försökt kontakta er via telefon, men det är ingen som svarar?

Under sommaren har vi ingen personal tillgänglig, men du får väldigt gärna skicka ett mail till info@studentbocker.se med din fråga så svarar vi så fort vi kan (inom max 5 arbetsdagar).

Vill du komma i direkt kontakt med Emilia Wall, butikschef för Stockholms Studentbokhandel AB, kan du skicka ett mail till emiliawall@me.com . 

Du kan lämna synpunkter eller önskemål på butikens service eller tjänster. Dina åsikter hjälper oss att utveckla och förbättra vår verksamhet.